UTILIZAREA RESPONSABILĂ A GADGET-URILOR DE CĂTRE COPII

De câte ori nu l-ai auzit pe copilul tău spunând, din fața televizorului, a tabletei, telefonului sau calculatorului: ”Dar mai lasă-mă puțin…”, ”Încă o rundă și gata…”, ”Încă un episod și îl închid…”. De câte ori puținul s-a transformat într-o oră în plus sau runda s-a preschimbat într-o adevărată campanie de cucerire a adversarului, iar butonul de închidere a rămas neatins?

Ei bine, din experiența colaborării mele cu numeroși părinți, îți pot spune că nu ești singurul care a primit astfel de răspunsuri. De asemenea, îți reamintesc că TU ești primul care trebuie să conștientizeze pericolele la care copilul sau adolescentul tău se supune sau s-ar putea supune în urma utilizării iresponsabile a dispozitivelor inteligente.

Cum poate influența utilizarea gadgeturilor dezvoltarea psihică și fizică a copilului/adolescentului meu?

Efectele și gravitatea acestora depind de vârsta utilizatorului, de calitatea conținutului cu care acesta intră în contact și de timpul alocat utilizării.

Astfel, copilul se poate confrunta cu următoarele probleme:

  • întârziere în dezvoltarea limbajului expresiv;
  • dificultăți în gestionarea emoțiilor și crearea de legături afective;
  • reducerea capacității de concentrare a atenției (copilul se așteaptă ca și în viața reală totul să se desfășoare într-un ritm rapid, similar cu cel din jocuri, desene);
  • simptome similare cu cele întâlnite în cazul tulburărilor din spectrul autist (în acest caz este indicat să elimini utilizarea gadgeturilor din activitățile zilnice până ce aceste simptome dispar);
  • afectarea abilităților de orientare în spațiu și timp;
  • creșterea gradului de impulsivitate și agresivitate;
  • diminuarea frecvenței activităților sociale și de comunicare;
  • scăderea sau lipsa totată a empatiei (în cazul accesării în mod repetat a conținuturilor cu caracter violent);
  • regres al performanței școlare;
  • în lipsa jocurilor video (care, conform studiilor, cresc nivelul de dopamină din creier) se pot instala simptome similare cu cele întâlnite în alte diverse dependențe (tristețe, irascibilitate, anxietate, variații ale dispoziției pentru care copilul nu are alte explicații);
  • oboseală cauzată e diminuarea cantității și calității orelor de odihnă, uneori chiar apariția insomniei;
  • ridicarea coeficientului de masă corporală cauzată de sedentarism precum și alte afecțiuni oftalmologice.

 

Ce pot face pentru a-l determina pe copilul meu să utilizeze gadgeturile în mod responsabil?

Acțiunile pe care le poți întreprinde se referă la prevenție, în cazul celor mici sau la corecție acolo unde deja există obișnuința folosirii în exces a dispozitivelor inteligente.

Nu oferi acces copilului tău mai mic de 2 ani la telefon, tabletă, laptop chiar și televizor. Dacă după vârsta de 2 ani alegi să îi faci cunoștință copilului tău cu tehnologia este de preferat ca până în jurul vârstei de 3-4 ani acțiunea conținutului să se desfășoare într-un ritm cât mai lent iar vocea de fundal sau personajele să vorbească în limba română (dacă totuși există aplicații sau desene educative pe care nu le găsești dublate în limba română, închide sonorul și fii tu cel care povestește acțiunea cel puțin până la achiziționarea corectă a limbajului expresiv).

Odată cu introducerea dispozitivelor inteligente în viața copilului tău ar trebui să stabilești câteva reguli legate de timpul petrecut în fața acestora – specialiștii recomandă 10 minute pentru fiecare an al vârstei copilului. Astfel, de exemplu, la 4 ani, copilul tău nu ar trebui să depășească 40 de minute pe zi utilizând tableta, telefonul sau uitându-se la televizor.

Explică-i copilului tău aceste limite și chiar îl poți lăsa pe el să aleagă dacă dorește să petreacă toate minutele alocate gadgeturile odată sau împărțite în reprize de 10-15 minute pe parcursul întregii zile. Nu uita că, odată epuizat timpul destinat gadgeturilor, este datoria ta să îi reamintești copilului să le oprescă sau să le oprești tu, fară excepție deoarece excepțiile sunt ca furnicile și unde este una, știi că mai sunt încă treizeci.

Dacă tu consideri că adolescentul sau copilul tău petrece prea mult timp jucându-se pe calculator sau urmărind youtube-ul, discută cu el despre îngrijorarea ta și explică-i că treptat veți trece de la acces nelimitat la o limită pe care o veți hotărî de comun acord. Așadar, această tranziție presupune reducerea săptămânală cu 20% a timpului alocat inițial gadgeturilor până ce atingeți obiectivul stabilit. Fii pregătit deoarece negocierile vor fi dure dar poți da dovadă de înțelegere și, de exemplu, ai putea accepta ca în weekend-uri sau vacanțe, în funcție de vârstă, limita să crescă, însă fără a depăși, în adolescență, 3 ore pe zi.

Nu îi poți cere copilului tău să renunțe la jocul video preferat dacă nu are la îndemână alte opțiuni. Întocmiți împreună o listă cu activități alternative jucatului pe calculator sau uitatului la televizor. În funcție de vârstă și interesele copilului tău, ar putea începe să practice sportul preferat, să ia lecții de pictură sau dans, să învețe să cânte la un instrument muzical, să joace cu tine sau prietenii board game-uri (Dixit, Catan, Monopoly etc.), să rezolve puzzle-uri, să meargă la teatru, concerte sau în parc cu rolele/bicicleta, să asculte muzică sau să citească (vezi articolul ”Terapia prin lectură”), să meargă la bazinul de înot sau ștrand, să se implice în activități de voluntariat, cheamă-l să gătiți împreună mancarea sau desertul lui preferat.

 

După toate aceste informații nu arunca încă toate calculatoarele, tabletele și consolele playstation. Utilizate în mod responsabil, jocurile video pot aduce și beneficii precum: dezvoltarea creativității, a abilităților de muncă în echipă, îmbunătățirea capacității de rezolvare a problemelor sau învățarea limbilor străine într-un mod amuzant.

 

Atentie

Conținutul website-ului www.arterapia.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea Asociatiei Sfera Timisoarei,detinatorul de drept al www.arterapia.ro.Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați utilizând pagina de Contact.

Daniela Luca
Daniela Luca
Psihopedagog și consilier educațional

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *