Terapia lecturii

Conform unei statistici apărute în raportul proiectului prezidențial România Educată, 40% dintre copiii români de 15 ani sunt analfabeți funcțional, iar potrivit altor studii 42% din români nu citesc nici măcar o carte pe an.

Ce poți face tu astfel încât copilul tau să nu facă parte din aceste statistici?

  1. Citește-i copilului tău!

Procesul de învățare a cititului nu debutează odată cu primul an de școală ci ar trebui să-și aibă originea în primele luni de viață, copilul asociind astfel momentele plăcute de conectare emoțională și cu lectura. Așadar, în funcție de vârstă și capacitatea de concentrare a atenției adaugă ”cititul” în programul activităților zilnice – 5 minute în cazul copiilor de 5-7 luni până la 20 de minute atunci când ne referim la cei de 5-6 ani. Cel mai bun moment pentru ”citit” este atunci când copilul este liniștit, dispus să te asculte iar tu știi sigur că nimic nu vă va întrerupe pentru următoarele minute. Pentru că astfel de împrejurări sunt atât de rare (nu-i asa?), fii pregătit și ține la îndemână cât mai multe și diverse cărți. La 5-6 luni poți începe cu cântece de leagăn, cărți din material textil sau cu inserții de texturi diferite. Apoi, poți introduce cărțile cu imagini (fructe, animale, obiecte uzuale, sunete din mediul înconjurător), poezii sau povești scurte (însoțite întotdeauna de imagini) ca apoi să adaugi enciclopedii pentru copii, benzi desenate sau orice altceva la care copilul tău reacționează pozitiv.

  1. Adresează întrebări

Scopul învățării cititului nu este acela de a pronunța cu voce tare cuvintele scrise ci de a-l face pe copil să înțeleagă un text. Simpla capacitate de percepție a literelor și cuvintelor nu este suficientă pentru a-l determina pe copil să citească pentru că, în lipsa înțelegerii conținutului, acesta va abandona, negăsind plăcere în a citi.

Așadar, este important ca pe parcursul lecturii să îi adresezi copilului întrebări, iar astfel îl ajuți să înțeleagă mai bine ceea ce îi citești și favorizezi interacțiunea dintre tine, copil și carte. În jurul vârstei de un an poți descrie pe scurt o imagine din carte ”Pisica bea lapte. Pisica face miau” apoi întrebările pot fi de tipul ”Vezi pisica?” în timp ce cu degetul îi arăți pe carte imaginea pisicii, ”Cum face pisica?” și imediat răspunzi încurajându-l să emită sunetul (toate acestea folosind tonul vocii și intonația potrivite pentru a stârni interesul copilului) iar pe măsură ce crește îi poți solicita să arate chiar el cu degetul unde este pisica și să imite sunetul produs de aceasta.

După vârsta de 3-4 ani, arată-i copilului desenele de pe coperta cărții și solicită-i să spună ce crede el că se va întampla în poveste, în timpul lecturii întreabă-l ce consideră că se va petrece mai departe sau de ce un anumit personaj este vesel, trist, furios, speriat (ajută-l să identifice emoția personajului și realizează conexiunea cu emoțiile lui amintindu-i un moment în care și el s-a simțit la fel sau lasă-l chiar pe el să își amintească și să-ți povestească).

La final îl poți ruga să îți spună ce își amintește el din ceea ce ați citit și dacă a avut dreptate, la început, când a intuit conținutul pe baza imaginii de pe copertă.

  1. Fii tu modelul copilului

Chiar dacă copilul tău a devenit deja preocupat de lectură, acest interes se poate diminua sau chiar dispărea dacă în jurul lui nu există constant persoane care, măcar pentru câteva minute pe zi, să citească. De asemenea, studiile arată cu interesul copilul pentru lectură este influențat și de prezența sau absența cărților în mediul în care acesta crește. Așadar cumpără sau împrumută cărți, reviste, enciclopedii și arată-i copilului tău că cititul este ceva ce și adulții fac cu plăcere.

  1. Lasă-ți copilul să învețe literele în mod spontan

Uneori părinții se așteaptă de la copilul lor să învețe literele cu mult înainte de primul an de școală, își fac din asta un scop și acționează în consecință arătându-i cărți și cartonașe, punându-l să repete din nou și din nou. Creierul copilului are capacitatea de a memora alfabetul pe de rost însă este important să alegi metoda care va da rezultate pe termen lung. Copilul tău își va manifesta curiozitatea în mod natural, va crea singur situații prielnice învățăre, întrebând despre ce este scris în jurul lui, pe cutia de cereale, pe tricoul lui preferat sau pe reclama din stația de autobuz. Acesta este invitația pe care o așteptai iar în acest context descoperirea literelor este mult mai interesantă, având sens și pentru copil.

  1. Implică în procesul învățării cât mai multe arii de dezvoltare

Copiii învață mult mai eficient atunci când în proces sunt implicate și alte arii de dezvoltare în plus față de cea cognitivă. Odată manifestat interesul pentru litere acestea pot fi introduse în activitățile senzoriale și motorii. Confecționați împreună litere din materiale cât mai diverse (hârtie/carton colorat, paie, bețe de înghețată, capace de plastic, nasturi, pietre, castane), modelați litere din plastelină, pictați/desenați litere apoi adăugați-le ochelari, mustăți sau o umbrelă și transformați-le în peronaje amuzante, trasați conturul literelor în nisip sau orez, scrieți câteva litere mari pe cartoane diferite apoi, cu o minge, copilul poate lovi litera indicată (silaba sau cuvântul în cazul copiilor mai mari).

Alături de cel mic puteți asculta cântece despre litere sau prin prelungirea fonemului puteți juca jocuri de rol îmaginându-vă că litera „O” tocmai a primit un cadou surpriză ”oooo!”,  „A” tocmai a descoperit unde s-a ascuns ursulețul preferat ”aaaa!” iar „E” oftează, căzut pe gânduri ”eeee….”.

Jucați jocuri prin care să identifice cu ce sunet începe un anumit cuvânt și apoi să vă spună încă trei cuvinte care au la început același sunet. De asemenea activitățile de sortare, clasificare, potrivire a perechilor, secvențializare introduse în jocuri îi ajută pe copii să înțeleagă mult mai ușor că într-un cuvânt silabele și literele sunt așezate într-o ordine anume pentru a avea înțeles, că fiecărui grafem (litera scrisă) îi corespunde un fonem (sunetul corespunzător literei scrise) și invers.

  1. Cititul este distractiv

Trucul este să alegi cărțile potrivite intereselor copilului, capacității acestuia de înțelegere a limbajului scris și a conținutului. Mergeți împreună la librărie, încurajează-l să răsfoiască pe loc cărțile, să își aleagă singur ceea ce va citi și nu uita: scopul este ca cel mic să descopere singur plăcerea de a citi și de a transforma această plăcere într-un obicei care să dureze toată viața.

Atentie

Conținutul website-ului www.arterapia.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea Asociatiei Sfera Timisoarei,detinatorul de drept al www.arterapia.ro.Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați utilizând pagina de Contact.

Daniela Luca
Daniela Luca
Psihopedagog și consilier educațional

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *